Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUMA KAVRAMI VE RESTORASYON İLKELERİ I | MİR2110460 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ömer Faruk KAÇMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eski eserlerin niçin korunması gerektiği, tarihsel gelişiminin aktarılması ve yasal süreçte nelerin yapılabileceğinin anlatılması. Koruma kavramının dünya ve ülkemizdeki düşünsel arka planını öğrenme, korumada güncel yaklaşımlar hakkında bilgi verilmesi, koruma bilinci ve koruma kültürünün oluşturulması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme,Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler ,Kültür varlığı ve özellikleri ,Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları ,Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler,Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları.,Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri,Ara sınav,UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları,Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar.,Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi.,Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar.,Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Koruma kavram ve terminolojiyi öğrenme | ||
Korumada kuram ve olguların, dünya ve Türkiye’deki oluşum ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olma | ||
Korunması gerekli mimari mirası tanıma | ||
Korunması gerekli değerleri belirleme kriterleri üzerinden tanımlama | ||
Koruma sorunlarını tespit etme ve çözümleme | ||
Kültür Varlıklarından sorumlu kurum ve kuruluşları bilme | ||
Dünyada ve ülkemizde koruma uygulamalarına eleştirel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olma |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme | |
2 | Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler | |
3 | Kültür varlığı ve özellikleri | |
4 | Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları | |
5 | Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler | |
6 | Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları. | |
7 | Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları | |
10 | Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar. | |
11 | Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi. | |
12 | Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar. | |
13 | Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri | |
14 | Tespit tescil ve envanter fişi analizi. | |
15 | Tespit tescil ve envanter fişi analizi. |
Kaynak |
- AHUNBAY Z., 1999, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınevi, İstanbul -BEKTAŞ. C., “Koruma Onarım”,Yayıncılık, İstanbul - KUBAN D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu:Kuram ve Uygulama, YEM, İstanbul -KUBAN, D.,2000, Türkiye’de Kentsel Koruma;Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yay., İstanbul - RESULOĞLU S., 2005, Koruma Olgusu Ve Kültür Ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurullarının Yaklaşımları, Dokuz Eylül Üni. Y.L.T., İzmir -TÜRKOĞLU Arı İ., 2002, Türkiye?de Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve Değerlendirilmesi Sorunu, İstanbul Üni. Y.L.T., İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUMA KAVRAMI VE RESTORASYON İLKELERİ I | MİR2110460 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ömer Faruk KAÇMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eski eserlerin niçin korunması gerektiği, tarihsel gelişiminin aktarılması ve yasal süreçte nelerin yapılabileceğinin anlatılması. Koruma kavramının dünya ve ülkemizdeki düşünsel arka planını öğrenme, korumada güncel yaklaşımlar hakkında bilgi verilmesi, koruma bilinci ve koruma kültürünün oluşturulması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme,Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler ,Kültür varlığı ve özellikleri ,Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları ,Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler,Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları.,Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri,Ara sınav,UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları,Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar.,Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi.,Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar.,Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Koruma kavram ve terminolojiyi öğrenme | ||
Korumada kuram ve olguların, dünya ve Türkiye’deki oluşum ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olma | ||
Korunması gerekli mimari mirası tanıma | ||
Korunması gerekli değerleri belirleme kriterleri üzerinden tanımlama | ||
Koruma sorunlarını tespit etme ve çözümleme | ||
Kültür Varlıklarından sorumlu kurum ve kuruluşları bilme | ||
Dünyada ve ülkemizde koruma uygulamalarına eleştirel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olma |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme | |
2 | Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler | |
3 | Kültür varlığı ve özellikleri | |
4 | Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları | |
5 | Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler | |
6 | Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları. | |
7 | Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları | |
10 | Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar. | |
11 | Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi. | |
12 | Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar. | |
13 | Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri | |
14 | Tespit tescil ve envanter fişi analizi. | |
15 | Tespit tescil ve envanter fişi analizi. |
Kaynak |
- AHUNBAY Z., 1999, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınevi, İstanbul -BEKTAŞ. C., “Koruma Onarım”,Yayıncılık, İstanbul - KUBAN D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu:Kuram ve Uygulama, YEM, İstanbul -KUBAN, D.,2000, Türkiye’de Kentsel Koruma;Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yay., İstanbul - RESULOĞLU S., 2005, Koruma Olgusu Ve Kültür Ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurullarının Yaklaşımları, Dokuz Eylül Üni. Y.L.T., İzmir -TÜRKOĞLU Arı İ., 2002, Türkiye?de Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve Değerlendirilmesi Sorunu, İstanbul Üni. Y.L.T., İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |