Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KORUMA KAVRAMI VE RESTORASYON İLKELERİ IMİR2110460Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Ömer Faruk KAÇMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEski eserlerin niçin korunması gerektiği, tarihsel gelişiminin aktarılması ve yasal süreçte nelerin yapılabileceğinin anlatılması. Koruma kavramının dünya ve ülkemizdeki düşünsel arka planını öğrenme, korumada güncel yaklaşımlar hakkında bilgi verilmesi, koruma bilinci ve koruma kültürünün oluşturulması
Dersin İçeriğiBu ders; Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme,Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler ,Kültür varlığı ve özellikleri ,Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları ,Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler,Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları.,Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri,Ara sınav,UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları,Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar.,Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi.,Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar.,Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Koruma kavram ve terminolojiyi öğrenme
Korumada kuram ve olguların, dünya ve Türkiye’deki oluşum ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olma
Korunması gerekli mimari mirası tanıma
Korunması gerekli değerleri belirleme kriterleri üzerinden tanımlama
Koruma sorunlarını tespit etme ve çözümleme
Kültür Varlıklarından sorumlu kurum ve kuruluşları bilme
Dünyada ve ülkemizde koruma uygulamalarına eleştirel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olma
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme
2Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler
3Kültür varlığı ve özellikleri
4Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları
5Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler
6Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları.
7Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri
8Ara sınav
9UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları
10Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar.
11Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi.
12Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar.
13Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri
14Tespit tescil ve envanter fişi analizi.
15Tespit tescil ve envanter fişi analizi.
Kaynak
- AHUNBAY Z., 1999, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınevi, İstanbul -BEKTAŞ. C., “Koruma Onarım”,Yayıncılık, İstanbul - KUBAN D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu:Kuram ve Uygulama, YEM, İstanbul -KUBAN, D.,2000, Türkiye’de Kentsel Koruma;Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yay., İstanbul - RESULOĞLU S., 2005, Koruma Olgusu Ve Kültür Ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurullarının Yaklaşımları, Dokuz Eylül Üni. Y.L.T., İzmir -TÜRKOĞLU Arı İ., 2002, Türkiye?de Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve Değerlendirilmesi Sorunu, İstanbul Üni. Y.L.T., İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir.
2
Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
3
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler.
4
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir.
5
Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur.
6
Mesleki araçları ve teknikleri kullanır.
7
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
8
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9
Multidisipliner etkileşime önem verir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KORUMA KAVRAMI VE RESTORASYON İLKELERİ IMİR2110460Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Ömer Faruk KAÇMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEski eserlerin niçin korunması gerektiği, tarihsel gelişiminin aktarılması ve yasal süreçte nelerin yapılabileceğinin anlatılması. Koruma kavramının dünya ve ülkemizdeki düşünsel arka planını öğrenme, korumada güncel yaklaşımlar hakkında bilgi verilmesi, koruma bilinci ve koruma kültürünün oluşturulması
Dersin İçeriğiBu ders; Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme,Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler ,Kültür varlığı ve özellikleri ,Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları ,Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler,Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları.,Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri,Ara sınav,UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları,Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar.,Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi.,Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar.,Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.,Tespit tescil ve envanter fişi analizi.; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Koruma kavram ve terminolojiyi öğrenme
Korumada kuram ve olguların, dünya ve Türkiye’deki oluşum ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olma
Korunması gerekli mimari mirası tanıma
Korunması gerekli değerleri belirleme kriterleri üzerinden tanımlama
Koruma sorunlarını tespit etme ve çözümleme
Kültür Varlıklarından sorumlu kurum ve kuruluşları bilme
Dünyada ve ülkemizde koruma uygulamalarına eleştirel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olma
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Koruma Kavramı ve Restorasyon İlkeleri I dersine ilişkin amaç, kapsam ve derste yapılacak çalışmalarla ilgili bilgilendirme
2Korumanın tanımı ve amaçları, içerdiği eylemler
3Kültür varlığı ve özellikleri
4Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve 19.yüzyıl koruma yaklaşımları
5Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve sınıflandırılması (anıt kavramı, anıt ve yapı grupları), Anıtları Tehdit Eden Etkenler
6Uluslararası antlaşmalar, kuruluşlar ve çağdaş koruma yaklaşımları.
7Ülkemizdeki koruma yasaları, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipleri
8Ara sınav
9UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri Dünya miras alanları
10Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar.
11Türkiye’de tarihsel çevreyi oluşturan mimari mirasın kronolojik değerlendirilmesi.
12Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili ulusal kurumlar.
13Korunması gerekli kültür varlıklarının tespit ve tescil kriterleri
14Tespit tescil ve envanter fişi analizi.
15Tespit tescil ve envanter fişi analizi.
Kaynak
- AHUNBAY Z., 1999, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınevi, İstanbul -BEKTAŞ. C., “Koruma Onarım”,Yayıncılık, İstanbul - KUBAN D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu:Kuram ve Uygulama, YEM, İstanbul -KUBAN, D.,2000, Türkiye’de Kentsel Koruma;Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yay., İstanbul - RESULOĞLU S., 2005, Koruma Olgusu Ve Kültür Ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurullarının Yaklaşımları, Dokuz Eylül Üni. Y.L.T., İzmir -TÜRKOĞLU Arı İ., 2002, Türkiye?de Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve Değerlendirilmesi Sorunu, İstanbul Üni. Y.L.T., İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir.
2
Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
3
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler.
4
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir.
5
Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur.
6
Mesleki araçları ve teknikleri kullanır.
7
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
8
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9
Multidisipliner etkileşime önem verir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu