Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE I | MİR1110005 | Güz Dönemi | 2+1 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli bir mimari eserin, mevcut durum tespitinin ölçme ve belgeleme yöntemleri, rölöve çalışmasını öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, derste kullanılacak araç/gerecin tanıtılması(lazer metre, şerit metre, su terazisi, mira, şakül vb...) kullanım amaçları. ,İlgili terimler, kağıt boyutları seçimi, yazı ve işaretler, ölçeksiz kroki ,ölçekli plan esasları,Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme),Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme),Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri),Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri),Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri),Ara sınav,Alan çalışması, basit rölöve krokilerinin çıkarılması ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ),Alan çalışması, küçük ölçekli yapıların- yapı parçalarının esaslı rölöveleri’nin ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ) çıkarılması… ,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunmasıyla ilgili bilinç kazanmak. | ||
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | ||
Alanda ölçüm ve çizim araç gereçlerini etkin bir biçimde kullanma becerisi kazanmak. | ||
Mevcut yapı ile ilgili literatür ve arşiv araştırması yapma becerisi kazanmak. | ||
Teknik resim kurallarına uygun çizim tekniklerini geliştirmek. | ||
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak. | ||
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği, derste kullanılacak araç/gerecin tanıtılması(lazer metre, şerit metre, su terazisi, mira, şakül vb...) kullanım amaçları. | |
2 | İlgili terimler, kağıt boyutları seçimi, yazı ve işaretler, ölçeksiz kroki ,ölçekli plan esasları | Çalışılan sınıfın plan krokisinin hazırlanması. |
3 | Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme) | Çalışılan sınıfın plan ölçümü için terazi hattı oluşturulması. |
4 | Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme) | Çalışılan sınıfın plan ölçülerinin üçgenleme yöntemiyle alınması. |
5 | Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri) | Çalışılan sınıfın plan çiziminin ölçekli olarak alınan ölçülere göre çizilmesi. |
6 | Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri) | Çalışılan sınıfın plan çiziminin ölçekli olarak alınan ölçülere göre çizilmesi. |
7 | Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri) | Çalışılan sınıfın plan çiziminin ölçekli olarak alınan ölçülere göre çizilmesi. |
8 | Ara sınav | |
9 | Alan çalışması, basit rölöve krokilerinin çıkarılması ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ) | Belirlenen çalışma gruplarına uygun tarihi çeşme konuların dağıtılması. |
10 | Alan çalışması, küçük ölçekli yapıların- yapı parçalarının esaslı rölöveleri’nin ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ) çıkarılması… | Çeşmelerin plan-kesit-cephe krokilerinin incelenmesi ve ölçülerinin hazırlanması. |
11 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin planlarının çizilmesi. |
12 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin kesitlerinin çizilmesi. |
13 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin cephelerinin çizilmesi. |
14 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin maketlerinin yapılması. |
15 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin maketlerinin yapılması. |
Kaynak |
- AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul, Yem Yayınevi, 2006. - ELDEM, S.H., Yapı I-II-III-IV, Birsen Yayınevi, İstanbul - ULUENGİN, B., Rölöve, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN, B., Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN B., Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul, YemYayınevi, 2001. - ŞAHİNLER, O; KIZIL, F., Mimarlıkta Teknik Resim. - İZGİ, U. Pencereler, - BİNAN, M., Kapılar. Birsen Yayınevi, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE I | MİR1110005 | Güz Dönemi | 2+1 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli bir mimari eserin, mevcut durum tespitinin ölçme ve belgeleme yöntemleri, rölöve çalışmasını öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, derste kullanılacak araç/gerecin tanıtılması(lazer metre, şerit metre, su terazisi, mira, şakül vb...) kullanım amaçları. ,İlgili terimler, kağıt boyutları seçimi, yazı ve işaretler, ölçeksiz kroki ,ölçekli plan esasları,Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme),Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme),Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri),Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri),Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri),Ara sınav,Alan çalışması, basit rölöve krokilerinin çıkarılması ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ),Alan çalışması, küçük ölçekli yapıların- yapı parçalarının esaslı rölöveleri’nin ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ) çıkarılması… ,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması,Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunmasıyla ilgili bilinç kazanmak. | ||
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | ||
Alanda ölçüm ve çizim araç gereçlerini etkin bir biçimde kullanma becerisi kazanmak. | ||
Mevcut yapı ile ilgili literatür ve arşiv araştırması yapma becerisi kazanmak. | ||
Teknik resim kurallarına uygun çizim tekniklerini geliştirmek. | ||
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak. | ||
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği, derste kullanılacak araç/gerecin tanıtılması(lazer metre, şerit metre, su terazisi, mira, şakül vb...) kullanım amaçları. | |
2 | İlgili terimler, kağıt boyutları seçimi, yazı ve işaretler, ölçeksiz kroki ,ölçekli plan esasları | Çalışılan sınıfın plan krokisinin hazırlanması. |
3 | Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme) | Çalışılan sınıfın plan ölçümü için terazi hattı oluşturulması. |
4 | Rölöve nedir? Rölöve teknikleri hakkında bilgi verilmesi(Terazi hattı,Üçgenleme) | Çalışılan sınıfın plan ölçülerinin üçgenleme yöntemiyle alınması. |
5 | Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri) | Çalışılan sınıfın plan çiziminin ölçekli olarak alınan ölçülere göre çizilmesi. |
6 | Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri) | Çalışılan sınıfın plan çiziminin ölçekli olarak alınan ölçülere göre çizilmesi. |
7 | Rölöve, Rölöve Çıkarma Yöntemleri ( Ölçme Teknikleri,Fotograf, Fotogrametri, Kopya alma teknikleri) | Çalışılan sınıfın plan çiziminin ölçekli olarak alınan ölçülere göre çizilmesi. |
8 | Ara sınav | |
9 | Alan çalışması, basit rölöve krokilerinin çıkarılması ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ) | Belirlenen çalışma gruplarına uygun tarihi çeşme konuların dağıtılması. |
10 | Alan çalışması, küçük ölçekli yapıların- yapı parçalarının esaslı rölöveleri’nin ( çeşme, mezar, sebil, türbe, konut, cami vs. ) çıkarılması… | Çeşmelerin plan-kesit-cephe krokilerinin incelenmesi ve ölçülerinin hazırlanması. |
11 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin planlarının çizilmesi. |
12 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin kesitlerinin çizilmesi. |
13 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin cephelerinin çizilmesi. |
14 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin maketlerinin yapılması. |
15 | Eksik ölçülerin alanda tespiti / yanlış okumaların düzeltilmesi / Çizimi ortaya çıkaracak ölçülerin tanımlanması | Çeşmelerin maketlerinin yapılması. |
Kaynak |
- AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul, Yem Yayınevi, 2006. - ELDEM, S.H., Yapı I-II-III-IV, Birsen Yayınevi, İstanbul - ULUENGİN, B., Rölöve, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN, B., Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi, 2002. - ULUENGİN B., Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul, YemYayınevi, 2001. - ŞAHİNLER, O; KIZIL, F., Mimarlıkta Teknik Resim. - İZGİ, U. Pencereler, - BİNAN, M., Kapılar. Birsen Yayınevi, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |