Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL SANAT EĞİTİMİ ATÖLYESİ | MİR1110453 | Güz Dönemi | 1+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel Tasarım öğelerinin tanıtımı: Nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, şekil, mekân, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler, Şekil-Zemin ilişkileri, Şekil- Zemin anlatımları. Temel Tasar ilkelerinin tanıtımı: Bakışım, egemenlik, ritim ve tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik kavramlarının öğrenciye aktarılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanımı, İçeriği, Genel Amaçları, Sanat ve Sanatçı Olgusu, Sanat Türleri, Sanat Akımları,Nokta Tanımı, Nokta Değerleri ve İşlevleri,Çizgi Tanımı, Çizgi Değerleri ve İşlevleri,Işık-gölge, Yüzey ve ışık ilişkisi,Obje Soyutlama, Doku Çalışması ,Strüktür ,Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması,Ara sınav,Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması,Renk algısında fizyolojik etken, gözün renk görmesi ve rengin fiziksel tanımı. Konu baslıklarının örneklerle ve slaytlarla teorik anlatımı. Renk teorileri, Munsel renk sistemi,Işık-gölge ve renk ilişkisi. ,Kompozisyon, renk ve mekân algısı,Temel Tasarım Prensipleri (Denge, Hiyerarşi, Örüntü, Ritim, Kontrast, Boşluk, Proporsiyon, Vurgu, Hareket…),Görsel algılamada Gestalt ilkeleri tanımı ve kompozisyonlara uygulanması Gestalt ilkeleri ve kuramının anlatılması. Şekil- zemin ilişkisi,Mimar ve Ressamlara ait çalışmaların incelenmesi ve tasarım ilkeleri doğrultusunda obje tasarımı yapılması; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi. | ||
Tasarımın oluşum sürecinde parçaları bütün ile ilişkilendirir ve parçadan bütüne ulaşır. | ||
Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi. | ||
Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi. | ||
Sanat ve Tasarımın temel aldığı, tasarım elemanları ve ilkelerini tanımlar | ||
Doku, leke, renk, form bilgisini iki ve üç boyutlu çalışmalarında görselleştirir. | ||
Çizgisel, lekesel, geometrik formları, sanatsal ifade biçimi olarak kullanır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanımı, İçeriği, Genel Amaçları, Sanat ve Sanatçı Olgusu, Sanat Türleri, Sanat Akımları | |
2 | Nokta Tanımı, Nokta Değerleri ve İşlevleri | A3 boyutunda Canson içine yerleştirilecek 6 adet 10X10 kare içerisine liner kalem ve pro-markerlar, siyah mürekkep kullanılarak nokta ilekompozisyonlar oluşturulması. |
3 | Çizgi Tanımı, Çizgi Değerleri ve İşlevleri | A3 boyutunda Canson içine yerleştirilecek 6 adet 10X10 kare içerisine liner kalem ve pro-markerlar, siyah mürekkep kullanılarak çizgi ile kompozisyonlar oluşturulması. |
4 | Işık-gölge, Yüzey ve ışık ilişkisi | A3 boyutunda Canson üzerine guaj boya kullanarak valör çalışmasının yapılması. Koni, silindir ve küre geometrik cisimlerinin valör çalışmasının altına çizilerek, gölgelendirme çalışmasının yapılması. |
5 | Obje Soyutlama, Doku Çalışması | A3 boyutunda Canson içine yerleştirilecek 3 adet 10X10 kare içerisine liner kalem ve pro-markerlar, siyah mürekkep,guaj boya kullanılarak doku ve soyutlama çalışması yapılması. |
6 | Strüktür | |
7 | Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması | |
8 | Ara sınav | |
9 | Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması | |
10 | Renk algısında fizyolojik etken, gözün renk görmesi ve rengin fiziksel tanımı. Konu baslıklarının örneklerle ve slaytlarla teorik anlatımı. Renk teorileri, Munsel renk sistemi | 35x50cm boyutunda Canson kağıt üzerine guaj boya kullanarak renk skalası uygulanması |
11 | Işık-gölge ve renk ilişkisi. | Renk doygunluğu ve renk açma çalışmalarının verilen şablonlar üzerinde uygulanması. Seçilen bir renk içerisine sıyah ve beyaz katılarak 6 adımda açılıp kirletilmesi. |
12 | Kompozisyon, renk ve mekân algısı | 35x50cm boyutunda Canson kağıdın ortasına 15x15cm boyutlarında seçilen bir sanat eserinin yerleştirilmesi. Kalan boşlukların sanat eserine uygun olarak guaj boya kullanılarak tamamlanması. |
13 | Temel Tasarım Prensipleri (Denge, Hiyerarşi, Örüntü, Ritim, Kontrast, Boşluk, Proporsiyon, Vurgu, Hareket…) | 35x50cm boyutunda Canson kağıt üzerine guaj boya kullanarak temel tasarım prensiplerinin aktarılması. |
14 | Görsel algılamada Gestalt ilkeleri tanımı ve kompozisyonlara uygulanması Gestalt ilkeleri ve kuramının anlatılması. Şekil- zemin ilişkisi | Siyah ve beyaz kartonlardan faydalanılarak 35x50 boyutunda bir yüzey üzerinde şekil-zemin ilişkisinin kurgulanması |
15 | Mimar ve Ressamlara ait çalışmaların incelenmesi ve tasarım ilkeleri doğrultusunda obje tasarımı yapılması |
Kaynak |
- GÜRER, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1990. - GENCE, C.D., ORHON, B.İ., Temel Sanat Eğitimi, Gerhun Yayınları, İstanbul, 2006. - ALPASLAN, S.A., Tasarım, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2003. HOLTZSCHUE, L., Rengi Anlamak, Duvar Yayınları, New York, 2002. - IŞINGÖR, M., ETİ, E., ASLIER, M., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri, MEGSB Devlet Kitapları, Türk Tarih Kurumu Kitapları Basımevi, 1986 - BALCI, Y.B., SAY, N., Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2005.Tanımlar ve Uygulama Alanları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL SANAT EĞİTİMİ ATÖLYESİ | MİR1110453 | Güz Dönemi | 1+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seda ÖZÇETİN BAÇÇIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel Tasarım öğelerinin tanıtımı: Nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, şekil, mekân, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler, Şekil-Zemin ilişkileri, Şekil- Zemin anlatımları. Temel Tasar ilkelerinin tanıtımı: Bakışım, egemenlik, ritim ve tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik kavramlarının öğrenciye aktarılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanımı, İçeriği, Genel Amaçları, Sanat ve Sanatçı Olgusu, Sanat Türleri, Sanat Akımları,Nokta Tanımı, Nokta Değerleri ve İşlevleri,Çizgi Tanımı, Çizgi Değerleri ve İşlevleri,Işık-gölge, Yüzey ve ışık ilişkisi,Obje Soyutlama, Doku Çalışması ,Strüktür ,Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması,Ara sınav,Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması,Renk algısında fizyolojik etken, gözün renk görmesi ve rengin fiziksel tanımı. Konu baslıklarının örneklerle ve slaytlarla teorik anlatımı. Renk teorileri, Munsel renk sistemi,Işık-gölge ve renk ilişkisi. ,Kompozisyon, renk ve mekân algısı,Temel Tasarım Prensipleri (Denge, Hiyerarşi, Örüntü, Ritim, Kontrast, Boşluk, Proporsiyon, Vurgu, Hareket…),Görsel algılamada Gestalt ilkeleri tanımı ve kompozisyonlara uygulanması Gestalt ilkeleri ve kuramının anlatılması. Şekil- zemin ilişkisi,Mimar ve Ressamlara ait çalışmaların incelenmesi ve tasarım ilkeleri doğrultusunda obje tasarımı yapılması; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi. | ||
Tasarımın oluşum sürecinde parçaları bütün ile ilişkilendirir ve parçadan bütüne ulaşır. | ||
Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi. | ||
Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi. | ||
Sanat ve Tasarımın temel aldığı, tasarım elemanları ve ilkelerini tanımlar | ||
Doku, leke, renk, form bilgisini iki ve üç boyutlu çalışmalarında görselleştirir. | ||
Çizgisel, lekesel, geometrik formları, sanatsal ifade biçimi olarak kullanır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanımı, İçeriği, Genel Amaçları, Sanat ve Sanatçı Olgusu, Sanat Türleri, Sanat Akımları | |
2 | Nokta Tanımı, Nokta Değerleri ve İşlevleri | A3 boyutunda Canson içine yerleştirilecek 6 adet 10X10 kare içerisine liner kalem ve pro-markerlar, siyah mürekkep kullanılarak nokta ilekompozisyonlar oluşturulması. |
3 | Çizgi Tanımı, Çizgi Değerleri ve İşlevleri | A3 boyutunda Canson içine yerleştirilecek 6 adet 10X10 kare içerisine liner kalem ve pro-markerlar, siyah mürekkep kullanılarak çizgi ile kompozisyonlar oluşturulması. |
4 | Işık-gölge, Yüzey ve ışık ilişkisi | A3 boyutunda Canson üzerine guaj boya kullanarak valör çalışmasının yapılması. Koni, silindir ve küre geometrik cisimlerinin valör çalışmasının altına çizilerek, gölgelendirme çalışmasının yapılması. |
5 | Obje Soyutlama, Doku Çalışması | A3 boyutunda Canson içine yerleştirilecek 3 adet 10X10 kare içerisine liner kalem ve pro-markerlar, siyah mürekkep,guaj boya kullanılarak doku ve soyutlama çalışması yapılması. |
6 | Strüktür | |
7 | Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması | |
8 | Ara sınav | |
9 | Perspektif (1 ve 2 kaçış noktalı perspektif) 1 ve 2 kaçış noktalı perspektifin anlatılması - Serbest el perspektif çalışması | |
10 | Renk algısında fizyolojik etken, gözün renk görmesi ve rengin fiziksel tanımı. Konu baslıklarının örneklerle ve slaytlarla teorik anlatımı. Renk teorileri, Munsel renk sistemi | 35x50cm boyutunda Canson kağıt üzerine guaj boya kullanarak renk skalası uygulanması |
11 | Işık-gölge ve renk ilişkisi. | Renk doygunluğu ve renk açma çalışmalarının verilen şablonlar üzerinde uygulanması. Seçilen bir renk içerisine sıyah ve beyaz katılarak 6 adımda açılıp kirletilmesi. |
12 | Kompozisyon, renk ve mekân algısı | 35x50cm boyutunda Canson kağıdın ortasına 15x15cm boyutlarında seçilen bir sanat eserinin yerleştirilmesi. Kalan boşlukların sanat eserine uygun olarak guaj boya kullanılarak tamamlanması. |
13 | Temel Tasarım Prensipleri (Denge, Hiyerarşi, Örüntü, Ritim, Kontrast, Boşluk, Proporsiyon, Vurgu, Hareket…) | 35x50cm boyutunda Canson kağıt üzerine guaj boya kullanarak temel tasarım prensiplerinin aktarılması. |
14 | Görsel algılamada Gestalt ilkeleri tanımı ve kompozisyonlara uygulanması Gestalt ilkeleri ve kuramının anlatılması. Şekil- zemin ilişkisi | Siyah ve beyaz kartonlardan faydalanılarak 35x50 boyutunda bir yüzey üzerinde şekil-zemin ilişkisinin kurgulanması |
15 | Mimar ve Ressamlara ait çalışmaların incelenmesi ve tasarım ilkeleri doğrultusunda obje tasarımı yapılması |
Kaynak |
- GÜRER, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1990. - GENCE, C.D., ORHON, B.İ., Temel Sanat Eğitimi, Gerhun Yayınları, İstanbul, 2006. - ALPASLAN, S.A., Tasarım, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2003. HOLTZSCHUE, L., Rengi Anlamak, Duvar Yayınları, New York, 2002. - IŞINGÖR, M., ETİ, E., ASLIER, M., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri, MEGSB Devlet Kitapları, Türk Tarih Kurumu Kitapları Basımevi, 1986 - BALCI, Y.B., SAY, N., Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa Yayınları, İstanbul, 2005.Tanımlar ve Uygulama Alanları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |