Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yağmur ZARARSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanımak ve sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermelerinin gözden geçirilmesidir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin arttırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu arttırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örnekleriyle birlikte ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler,Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali,Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model,Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek,Ağrı ve Plasebo Etkisi,Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi,Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi,ARA SINAV,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme Davranışı,Egzersiz,Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular,Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. 2 Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. 3 Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. 4 Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. 5 Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. 6 Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler | |
2 | Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali | |
3 | Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model | |
4 | Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek | |
5 | Ağrı ve Plasebo Etkisi | |
6 | Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi | |
7 | Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bağımlılık Yapan Davranışlar | |
10 | Yeme Davranışı | |
11 | Egzersiz | |
12 | Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
13 | Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular | |
14 | Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular | |
15 | Genel Tekrar |
Kaynak |
• Baltaş, Z. (2008). Sağlık psikolojisi. Remzi Kitabevi. • Okyayuz, Ü. H. (2013). Sağlık psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. • Yeltepe, H. (2012). Egzersiz psikolojisi: zihin ve sağlık. Nobel Akademik Yayıncılık. • Aydemir, N. ve Hocaoğlu Uzunkaya, A. (2020). Sağlık psikolojisi alan uygulamaları: kronik hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. • Ogden, J. (2020). Sağlık psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık. • Onar, D., Özel Kızıl, E. T., Baştuğ, G., Baştuğ, M. , Tatlı, S. Z. ve Kırıcı, S. (2021). Sağlık psikolojisinin temelleri. Nobel Akademik Yayıncılık. • Bayraktar, S. (2022). Sağlık psikolojisi. Anı Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır. | ||||||
2 | Alanın gerektirdiği terminolojiyi bilir ve uygular. | ||||||
3 | Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
5 | Arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları, dil kurallarına uygun olarak etkin bir şekilde yapar. | ||||||
6 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
8 | İş hayatında kendini sürekli olarak geliştirerek, alanda karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
9 | Kalite yönetim süreçlerine katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yağmur ZARARSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanımak ve sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermelerinin gözden geçirilmesidir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin arttırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu arttırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örnekleriyle birlikte ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler,Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali,Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model,Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek,Ağrı ve Plasebo Etkisi,Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi,Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi,ARA SINAV,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme Davranışı,Egzersiz,Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular,Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. 2 Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. 3 Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. 4 Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. 5 Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. 6 Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık ,Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler | |
2 | Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali | |
3 | Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model | |
4 | Stres, Sağlık Hastalık İlişkisi, Stresi Yönetmek | |
5 | Ağrı ve Plasebo Etkisi | |
6 | Kişilik Yapısı, Psikolojik Sağlamlık, Davranış Örüntüleri ile Sağlık ve Hastalık ilişkisi | |
7 | Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bağımlılık Yapan Davranışlar | |
10 | Yeme Davranışı | |
11 | Egzersiz | |
12 | Obezite: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
13 | Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular | |
14 | Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular | |
15 | Genel Tekrar |
Kaynak |
• Baltaş, Z. (2008). Sağlık psikolojisi. Remzi Kitabevi. • Okyayuz, Ü. H. (2013). Sağlık psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. • Yeltepe, H. (2012). Egzersiz psikolojisi: zihin ve sağlık. Nobel Akademik Yayıncılık. • Aydemir, N. ve Hocaoğlu Uzunkaya, A. (2020). Sağlık psikolojisi alan uygulamaları: kronik hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. • Ogden, J. (2020). Sağlık psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık. • Onar, D., Özel Kızıl, E. T., Baştuğ, G., Baştuğ, M. , Tatlı, S. Z. ve Kırıcı, S. (2021). Sağlık psikolojisinin temelleri. Nobel Akademik Yayıncılık. • Bayraktar, S. (2022). Sağlık psikolojisi. Anı Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır. | ||||||
2 | Alanın gerektirdiği terminolojiyi bilir ve uygular. | ||||||
3 | Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
5 | Arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları, dil kurallarına uygun olarak etkin bir şekilde yapar. | ||||||
6 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
8 | İş hayatında kendini sürekli olarak geliştirerek, alanda karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
9 | Kalite yönetim süreçlerine katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |