Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İÇ MEKAN TASARIMI IICMT1110508Güz Dönemi2+688
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kiraz ÇİFCİBAŞI DURNA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİç mekan kavramı, geçmişten günümüze iç mekan stilleri, insan-ergonomi ve iç mekan ilişkisi, yaşam ve çalışma mekanlarında tasarım kriterleri ile ilgili teorik bilgiler alırken eş zamanlı olarak basit planlı iç mekan tasarım çizimleri yaparak bilgilerini desteklemeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları. ,İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir? ,Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri,Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme ,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi,Ara sınav,İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri,Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç.,Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi.
Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması ,Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri,İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi,Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi ,Final Sınavı; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İç mimarlık mesleğinin genel tanım ve sınırlarını öğrenir.
Mesleki kavramları ve temel terimleri öğrenir.
Mekan ve çevre kavramlarını algılayarak temel mekan analizi yapabilir.
Tasarlama sürecini teoride öğrenir.
Tasarım sürecini ve eskiz çalışmalarının önemini kavrayabilir.
İç mekan tasarım kriterlerini anlar
Mekan ve çevre analizi olarak bir küçük uygulama yapar.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları.
2İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir?
3Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri
4Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme
5Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi
6Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi
7Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi
8Ara sınav
9İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri
10Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç.
11Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi.
Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması
12Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri
13İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi
14Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi
15Final Sınavı
Kaynak
1. Mimarlık Dergisi, Mekan Kurgusu/Boşluğun Mimarisi, Emre Demirel Araş.Gör. Hacettepe Üniversitesi, 2. Mimarlıkta Mekan Kavramı, Prof.Dr. İlhan ALTAN İç Mekan Tasarımının Temelleri, 3. Simon Dodsworth-Stephan Anderson (2015) Algılama, 4. Doç. Dr. Rana Özen KUTANİS Mimarlıkta Mekansal İmaj, Hüseyin Kahvecioğlu doktora tezi (1998) 5. Mobilya Tarihine Genel Bakış ve Art Deco- Tolga Erdem Yüksek Lisans Tezi (2007) 6. Mobilya Stillerinin Tarihi Gelşimi-Orman Fakültesi Dergisi-Doç. Dr. Ahmet Kurtoğlu 7. İskandinav Ahşap Mobilya-Gülşah Karyağdı Yüksek Lisans Tezi (2015)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1 - Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir. Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir.
X
2
2 - Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir. Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur. Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir. Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir. Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir.
X
3
3 - Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir.
X
4
4 - Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir.
X
5
5 - Tasarladığı projeleri çeşitli çizim teknikleri aktarabilir. Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir.
X
6
6 - Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir. Tasarladığı yaşam alanları için endüstriyel anlamda üretilebilen mobilya tasarımları hakkında önermelerde bulunabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İÇ MEKAN TASARIMI IICMT1110508Güz Dönemi2+688
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kiraz ÇİFCİBAŞI DURNA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİç mekan kavramı, geçmişten günümüze iç mekan stilleri, insan-ergonomi ve iç mekan ilişkisi, yaşam ve çalışma mekanlarında tasarım kriterleri ile ilgili teorik bilgiler alırken eş zamanlı olarak basit planlı iç mekan tasarım çizimleri yaparak bilgilerini desteklemeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları. ,İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir? ,Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri,Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme ,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi,Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi,Ara sınav,İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri,Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç.,Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi.
Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması ,Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri,İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi,Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi ,Final Sınavı; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İç mimarlık mesleğinin genel tanım ve sınırlarını öğrenir.
Mesleki kavramları ve temel terimleri öğrenir.
Mekan ve çevre kavramlarını algılayarak temel mekan analizi yapabilir.
Tasarlama sürecini teoride öğrenir.
Tasarım sürecini ve eskiz çalışmalarının önemini kavrayabilir.
İç mekan tasarım kriterlerini anlar
Mekan ve çevre analizi olarak bir küçük uygulama yapar.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İç mekân tasarımı nedir, tanımı, uygulama alanları.
2İç mekanı tanımlayan temel bileşenler ve özellikleri (biçim, konum, yönelim) ve düzenleme biçimleri. Tasarlamaya giriş. tasarım ve tasarlama nedir?
3Mekânsal algı, mekanı oluşturan bileşenler, Kavramsal yaklaşımlar, kompozisyon ilkeleri
4Mekânsal ilişkiler, mekanda eylem alanları, belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması, kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade etme
5Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi
6Mekansal ilişkiler konusunu pekiştirmek amaçlı örnek incelemesi, Belirlenen bir modül ölçüsü çoğaltılarak mekânsal ilişkilerin kurulması kurallarına uygun olarak grup çalışması ile tasarlanıp 3 boyutlu maket ile ifade edilmesi
7Yapılan çalışmanın jüri değerlendirmesi
8Ara sınav
9İnsan‐Mekân ilişkisi ve kullanıcı gereksinimleri, insan‐ölçü‐biçim ilişkisi, insanın statik ve dinamik ölçüleri
10Basit planlı iç mekan tasarım uygulamalarına başlangıç.
11Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinler., ergonominin yeri. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sistemi.
Tasarlanması istenen 40-50 m² ofis planının proje ve konularının paylaştırılması
12Oturma ve çalışma donatılarının tasarımında ergonomik tasarım ölçütleri
13İç mekan tasarım süreci, analiz, sentez ve tasarlanması istenen ofis planının değerlendirme çalışmalarının tashih edilmesi
14Ofis ve çalışma ortamında ergonomik tasarım ilkeleri hakkında bilgi verilmesi, öğrenci projelerine dönüt verilmesi, engellilere yönelik iç mekan tasarımında önemli antropometrik veriler hakkında bilgi verilmesi
15Final Sınavı
Kaynak
1. Mimarlık Dergisi, Mekan Kurgusu/Boşluğun Mimarisi, Emre Demirel Araş.Gör. Hacettepe Üniversitesi, 2. Mimarlıkta Mekan Kavramı, Prof.Dr. İlhan ALTAN İç Mekan Tasarımının Temelleri, 3. Simon Dodsworth-Stephan Anderson (2015) Algılama, 4. Doç. Dr. Rana Özen KUTANİS Mimarlıkta Mekansal İmaj, Hüseyin Kahvecioğlu doktora tezi (1998) 5. Mobilya Tarihine Genel Bakış ve Art Deco- Tolga Erdem Yüksek Lisans Tezi (2007) 6. Mobilya Stillerinin Tarihi Gelşimi-Orman Fakültesi Dergisi-Doç. Dr. Ahmet Kurtoğlu 7. İskandinav Ahşap Mobilya-Gülşah Karyağdı Yüksek Lisans Tezi (2015)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1 - Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir. Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma, yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir.
X
2
2 - Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir. Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur. Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir. Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir. Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir.
X
3
3 - Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir.
X
4
4 - Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir.
X
5
5 - Tasarladığı projeleri çeşitli çizim teknikleri aktarabilir. Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir.
X
6
6 - Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir. Tasarladığı yaşam alanları için endüstriyel anlamda üretilebilen mobilya tasarımları hakkında önermelerde bulunabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu