Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİADS2210707Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Haki Gökhan ŞAHİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği ,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Features of Quality Management in Health Care,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim),Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,ARA SINAV,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi,Hasta Güvenliğİ,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi,Çalışan Güvenliği, Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi
Tıbbi hata bildiriminin önemine inanabilmesi
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
2Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar
3Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri
4Features of Quality Management in Health Care
5Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim)
6Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim)
7Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
8ARA SINAV
9Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi
10Hasta Güvenliğİ
11Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü
12İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri
13İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi
14İletişim Hatalarının Önlenmesi
15Çalışan Güvenliği, Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri
Kaynak
Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi Haydar Sur, Hastane Yönetimi Tüska, SAS Hastane Seti Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi Mark Graban, Lean Hospital Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların değerlendirilmesi TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
6
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
11
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
12
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
13
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
14
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
15
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİADS2210707Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Haki Gökhan ŞAHİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği ,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Features of Quality Management in Health Care,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim),Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim),Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,ARA SINAV,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi,Hasta Güvenliğİ,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi,Çalışan Güvenliği, Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklayabilmesi
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlayabilmesi
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları tartışabilmesi
Tıbbi hata bildiriminin önemine inanabilmesi
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
2Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar
3Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri
4Features of Quality Management in Health Care
5Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim)
6Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri (Beyin fırtınası, 5n1k, kaizen, 5s, kanban, yalın yönetim)
7Tıbbi Hatalar ve Nedenleri
8ARA SINAV
9Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi
10Hasta Güvenliğİ
11Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü
12İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri
13İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi
14İletişim Hatalarının Önlenmesi
15Çalışan Güvenliği, Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri
Kaynak
Ümit Şahin, Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi Ders Notları, ESOGÜ İsmail Efil, Toplam Kalite Yönetimi Muhittin Şimşek, Kalite Yönetimi Haydar Sur, Hastane Yönetimi Tüska, SAS Hastane Seti Sağlık Bakanlığı, Kalite Mevzuat Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Aöf Yayınları Bilçin Meydan, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ana Unsuru Olarak Hasta Güvenliği Sistemlerinin Oluşturulması: Hastaneler İçin Bir Yol Haritası Önerisi Mark Graban, Lean Hospital Turan Erkılıç, Toplam Kalite Yönetimi İkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamıda Tartışılması http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/50496/30868/6._hafta_sorun_%C3%A7%C3%B6zme_teknikleri.pptx Selami Yıldız, Sağlık İşletmelerinde Yalın Uygulamalar Üzerine Genel Bir Literatür Taraması Güvenlik raporlama sistemi, Sağlık bakanlığı: https://grs.saglik.gov.tr/BM/UGRS.aspx Cuma Çakmak vd. Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların değerlendirilmesi TTB Raporları 2010, Hasta Güvenliği: Türkiye Ve Dünya

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
6
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
11
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
12
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
13
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
14
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
15
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu