Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | TDS1210983 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler,Sağlık İnançları, Davranışlar ve Davranış Değiştirme,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme Davranışı-Egzersiz,Sağlığın Geliştirilmesi: Sağlık Davranışlarını Değiştirmek ,Hasta Olmak-Hastalık Bilişleri,Sağlık Hizmetlerine Erişim,ARA SINAV,Stres-Stres ve Hastalık,Ağrı ve Plasebo Etkisi ,HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Obezite ve Koroner Kalp Hastalığı: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular,Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular,Ölümcül Hastalıklar ve Yaşam Kalitesi; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| 1 Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. 2 Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. 3 Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. 4 Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. 5 Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. 6 Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler | |
| 2 | Sağlık İnançları, Davranışlar ve Davranış Değiştirme | |
| 3 | Bağımlılık Yapan Davranışlar | |
| 4 | Yeme Davranışı-Egzersiz | |
| 5 | Sağlığın Geliştirilmesi: Sağlık Davranışlarını Değiştirmek | |
| 6 | Hasta Olmak-Hastalık Bilişleri | |
| 7 | Sağlık Hizmetlerine Erişim | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Stres-Stres ve Hastalık | |
| 10 | Ağrı ve Plasebo Etkisi | |
| 11 | HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
| 12 | Obezite ve Koroner Kalp Hastalığı: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
| 13 | Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 14 | Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 15 | Ölümcül Hastalıklar ve Yaşam Kalitesi |
| Kaynak |
| 1. Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2. Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3. Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), 4. “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 5. Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır. | ||||||
| 2 | Alanın gerektirdiği terminolojiyi bilir ve uygular. | ||||||
| 3 | Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
| 4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
| 5 | Arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları, dil kurallarına uygun olarak etkin bir şekilde yapar. | ||||||
| 6 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
| 7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
| 8 | İş hayatında kendini sürekli olarak geliştirerek, alanda karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
| 9 | Kalite yönetim süreçlerine katılır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | TDS1210983 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler,Sağlık İnançları, Davranışlar ve Davranış Değiştirme,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme Davranışı-Egzersiz,Sağlığın Geliştirilmesi: Sağlık Davranışlarını Değiştirmek ,Hasta Olmak-Hastalık Bilişleri,Sağlık Hizmetlerine Erişim,ARA SINAV,Stres-Stres ve Hastalık,Ağrı ve Plasebo Etkisi ,HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Obezite ve Koroner Kalp Hastalığı: Hastalık Sürecinde Psikoloji,Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular,Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular,Ölümcül Hastalıklar ve Yaşam Kalitesi; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| 1 Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. 2 Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. 3 Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. 4 Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. 5 Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. 6 Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı, Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi: Tanımı, Tarihçesi, Gelişimini Etkileyen Faktörler | |
| 2 | Sağlık İnançları, Davranışlar ve Davranış Değiştirme | |
| 3 | Bağımlılık Yapan Davranışlar | |
| 4 | Yeme Davranışı-Egzersiz | |
| 5 | Sağlığın Geliştirilmesi: Sağlık Davranışlarını Değiştirmek | |
| 6 | Hasta Olmak-Hastalık Bilişleri | |
| 7 | Sağlık Hizmetlerine Erişim | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Stres-Stres ve Hastalık | |
| 10 | Ağrı ve Plasebo Etkisi | |
| 11 | HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
| 12 | Obezite ve Koroner Kalp Hastalığı: Hastalık Sürecinde Psikoloji | |
| 13 | Kadınların Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 14 | Erkeklerin Sağlığı İle İlgili Konular | |
| 15 | Ölümcül Hastalıklar ve Yaşam Kalitesi |
| Kaynak |
| 1. Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2. Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3. Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), 4. “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 5. Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Teorik ve pratik bilgilerini mesleki uygulamada kullanır. | ||||||
| 2 | Alanın gerektirdiği terminolojiyi bilir ve uygular. | ||||||
| 3 | Hasta, hasta yakınları, sağlık profesyonelleri vb. kişilerle, etkin iletişim kurar. | ||||||
| 4 | Multidisipliner takım çalışma becerisini sahiptir. | ||||||
| 5 | Arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları, dil kurallarına uygun olarak etkin bir şekilde yapar. | ||||||
| 6 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
| 7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ||||||
| 8 | İş hayatında kendini sürekli olarak geliştirerek, alanda karşılaştığı sorunları hızlı ve etkin şekilde çözer. | ||||||
| 9 | Kalite yönetim süreçlerine katılır. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |