Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TARİHİ YAPILARA İŞLEV KAZANDIRMA VE YENİ YAPILAŞMA | MİR2210122 | Bahar Dönemi | 2+1 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Korunması gerekli ancak özgün işlevini kaybetmiş yapılara güncel işlev verilmesini düzenleyen bu disiplinde binanın özgün işlevini ne surette kaybettiği araştırılması, buna göre binanın içinde bulunduğu yakın ve uzak çevrenin gereksinimleri ve diğer koşullar göz önüne alınarak bir metot çevresinde yeni işlev şekli belirlenmesi hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı,Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi,Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi,Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Ara sınav,Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması.,Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler,Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi,Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi çevrenin kavram ve kapsam yönünden incelenmesi, analizlerinin yapılması ve yöredeki belirgin elemanların tesbitini yapabilmek | ||
Tarihi çevreyi oluşturan sokak, meydan gibi dış mekânların tanımlarının yapabilmek | ||
Yörenin gereksinimleri ve buna göre tarihi çevre içinde gerekli yerlere ayrı bina veya korunması gerekli bir binaya ek olarak yeni bina tasarımı için ilkelerin belirleyebilmek | ||
İlkeler doğrultusunda yöntem geliştirilmesi | ||
Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin inceleyebilmek | ||
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak. | ||
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı | |
2 | Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi | |
3 | Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi | |
4 | Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler. | |
5 | Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler. | |
6 | Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar | |
7 | Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar | |
8 | Ara sınav | |
9 | Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması. | |
10 | Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler | |
11 | Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi | |
12 | Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi | |
13 | Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi | |
14 | Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi | Belirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi |
15 | Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi | Belirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi |
Kaynak |
-ALTINOLUK, Ü., “Yeniden Kullanımı”, YEM yayınları, İstanbul, 1998 -KUBAN, D., “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM yayınları, İstanbul, 2000 -AŞKUN, İ., “Mimari Anıtların Yeniden İşlevlendirilmesi”, Basılmamış Profesörlük Çalışması, İstanbul, 2001 -YÜCE, İ., “Medrese yapıları ve Koruma İlkeleri Doğrultusunda Çağdaş Yaşam İçindeki İşlevleri”, İDGSA, Basılmamış doktora tezi, 1991 -AHUNBAY, Z., “Tarihi çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM yayınları, İstanbul, 1996 -ONUR, H., “Korunması Gerekli Mimari Anıtlara Ek Yapı Tasarımında İlkeler”, MSÜ, Mimarlık Bölümü, Basılmamış doktora tezi, İstanbul, 1991 -ERDER, C., “Tarihi Çevre Bilinci”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara, 1975 -ÖZER, B. “Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek”, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, 1979 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TARİHİ YAPILARA İŞLEV KAZANDIRMA VE YENİ YAPILAŞMA | MİR2210122 | Bahar Dönemi | 2+1 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Korunması gerekli ancak özgün işlevini kaybetmiş yapılara güncel işlev verilmesini düzenleyen bu disiplinde binanın özgün işlevini ne surette kaybettiği araştırılması, buna göre binanın içinde bulunduğu yakın ve uzak çevrenin gereksinimleri ve diğer koşullar göz önüne alınarak bir metot çevresinde yeni işlev şekli belirlenmesi hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı,Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi,Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi,Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler.,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar,Ara sınav,Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması.,Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler,Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi,Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi,Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi çevrenin kavram ve kapsam yönünden incelenmesi, analizlerinin yapılması ve yöredeki belirgin elemanların tesbitini yapabilmek | ||
Tarihi çevreyi oluşturan sokak, meydan gibi dış mekânların tanımlarının yapabilmek | ||
Yörenin gereksinimleri ve buna göre tarihi çevre içinde gerekli yerlere ayrı bina veya korunması gerekli bir binaya ek olarak yeni bina tasarımı için ilkelerin belirleyebilmek | ||
İlkeler doğrultusunda yöntem geliştirilmesi | ||
Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin inceleyebilmek | ||
Mimari anlatım biçimleri ve ifade becerisi kazanmak. | ||
Çalışma grubu içerisinde etkin rol alabilme becerisi geliştirmek. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tarihi ve geleneksel yapı kavramlarının tanımı | |
2 | Tarihi yapıların kent dokusundaki yeri ve önemi | |
3 | Koruma yöntemlerinde işlev kazandırmanın yeri ve önemi | |
4 | Tarihi yapılara işlev kazandırılmasını gerektiren nedenler. | |
5 | Tarihi yapılara işlev verilmesinde etkin olan faktörler. | |
6 | Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar | |
7 | Tarihi yapılara işlev verilmesinde bir proje yöntemi oluşumunu sağlayan veriler ve şemalar | |
8 | Ara sınav | |
9 | Tarihi binaya önerilen bir işlevin projesinin hazırlanması. | |
10 | Tarihi çevre kavramı ve çevreyi oluşturan öğeler | |
11 | Tarihi çevre içinde yeni yapı tasarımı veya korunması gerekli yapıya ek olarak yeni yapı tasarımı için ilkelerin belirlenmesi | |
12 | Tarihi Çevre içinde yeni yapı tasarımı için izlenecek yöntemlerin belirlenmesi | |
13 | Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi | |
14 | Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi | Belirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi |
15 | Yurt içi ve dışından olumlu ve olumsuz örneklerin incelenmesi | Belirlenen konularda öğrencilerin sunumlarının incelenmesi |
Kaynak |
-ALTINOLUK, Ü., “Yeniden Kullanımı”, YEM yayınları, İstanbul, 1998 -KUBAN, D., “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM yayınları, İstanbul, 2000 -AŞKUN, İ., “Mimari Anıtların Yeniden İşlevlendirilmesi”, Basılmamış Profesörlük Çalışması, İstanbul, 2001 -YÜCE, İ., “Medrese yapıları ve Koruma İlkeleri Doğrultusunda Çağdaş Yaşam İçindeki İşlevleri”, İDGSA, Basılmamış doktora tezi, 1991 -AHUNBAY, Z., “Tarihi çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM yayınları, İstanbul, 1996 -ONUR, H., “Korunması Gerekli Mimari Anıtlara Ek Yapı Tasarımında İlkeler”, MSÜ, Mimarlık Bölümü, Basılmamış doktora tezi, İstanbul, 1991 -ERDER, C., “Tarihi Çevre Bilinci”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara, 1975 -ÖZER, B. “Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek”, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, 1979 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Koruma alanında temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
2 | Kültürel miras eserlerini oluşturan malzemeleri bilen, bozulmaları tanıyan, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
3 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeler. | ||||||
4 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenir. | ||||||
5 | Mesleki ve toplumsal etik değerlere sahip olur. | ||||||
6 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanır. | ||||||
7 | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilgi iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. | ||||||
8 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
9 | Multidisipliner etkileşime önem verir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |