Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
SAĞLIK HİZMETLERİ İLETİŞİMİ ADS1210095 Bahar Dönemi 3+0 3 4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Nagihan COŞKUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Sağlık hizmetleri sunan kişiler, sağlık hizmeti sunumunun doğası gereği çok sayıda insanla ve çoğunlukla stresli koşullarda iletişim kurarlar. Bu ders sağlık hizmet sunucularına doğru ve etkili iletişim becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders; Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler,Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri,İletişim,Sağlık İletişimi,Sağlık Çalışanlarının İletişimi,Etkili İletişim Teknikleri,Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi,ARA SINAV,Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim,Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
İnsan ilişkileri, iletişim ve etkileşim süreçleriyle ilgili mevcut bilgilerini üst düzeyde geliştirir.
İnsan ilişkileri ve iletişim sürecini, sağlık, hastalık sağlık çalışanı kavramları doğrultusunda değerlendirir.
Sağlıklı ya da hasta bireylerle olan iletişim ve etkileşimlerinde terapötik olan ve olmayan teknikleri kullanır.
Kişilerarası ilişkilerde iletişim engellerinin (fiziksel, ruhsal, sosyal, çevresel, bireysel bv.) bilir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
İletişimdeki etik konuları tanımlar.
Ekip çalışmasının temel ilkelerini uygular.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler
2 Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri
3 İletişim
4 Sağlık İletişimi
5 Sağlık Çalışanlarının İletişimi
6 Etkili İletişim Teknikleri
7 Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi
8 ARA SINAV
9 Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim
10 Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi
11 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1
12 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2
13 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3
14 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4
15 Genel Tekrar
Kaynak
•Korkmazer, F. ve Ekingen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde iletişim. Gazi Kitabevi Yayınları. • Yüksel, E., Özmen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde özel ilgi grupları ve dezavantajlı gruplarla iletişim. Sağlık profesyonelleri için pratik rehber. Literatür Yayınları. • Ghiasee, A. (2021). Sağlıkta Şiddet ve iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. • İlhan, M. (2018). Sağlık çalışanları ve adayları için sağlık çalışanlarının iletişimi. Beta Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
6
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
11
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
12
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
13
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
14
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
15
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
SAĞLIK HİZMETLERİ İLETİŞİMİ ADS1210095 Bahar Dönemi 3+0 3 4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr.Gör. Nagihan COŞKUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Sağlık hizmetleri sunan kişiler, sağlık hizmeti sunumunun doğası gereği çok sayıda insanla ve çoğunlukla stresli koşullarda iletişim kurarlar. Bu ders sağlık hizmet sunucularına doğru ve etkili iletişim becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders; Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler,Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri,İletişim,Sağlık İletişimi,Sağlık Çalışanlarının İletişimi,Etkili İletişim Teknikleri,Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi,ARA SINAV,Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim,Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
İnsan ilişkileri, iletişim ve etkileşim süreçleriyle ilgili mevcut bilgilerini üst düzeyde geliştirir.
İnsan ilişkileri ve iletişim sürecini, sağlık, hastalık sağlık çalışanı kavramları doğrultusunda değerlendirir.
Sağlıklı ya da hasta bireylerle olan iletişim ve etkileşimlerinde terapötik olan ve olmayan teknikleri kullanır.
Kişilerarası ilişkilerde iletişim engellerinin (fiziksel, ruhsal, sosyal, çevresel, bireysel bv.) bilir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
İletişimdeki etik konuları tanımlar.
Ekip çalışmasının temel ilkelerini uygular.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler
2 Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri
3 İletişim
4 Sağlık İletişimi
5 Sağlık Çalışanlarının İletişimi
6 Etkili İletişim Teknikleri
7 Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi
8 ARA SINAV
9 Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim
10 Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi
11 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1
12 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2
13 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3
14 Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4
15 Genel Tekrar
Kaynak
•Korkmazer, F. ve Ekingen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde iletişim. Gazi Kitabevi Yayınları. • Yüksel, E., Özmen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde özel ilgi grupları ve dezavantajlı gruplarla iletişim. Sağlık profesyonelleri için pratik rehber. Literatür Yayınları. • Ghiasee, A. (2021). Sağlıkta Şiddet ve iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. • İlhan, M. (2018). Sağlık çalışanları ve adayları için sağlık çalışanlarının iletişimi. Beta Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
6
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
10
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
11
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
12
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
13
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
14
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
15
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Değerlendirme Sistemi

Katkı Düzeyi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu