Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK İLETİŞİMİ | ADS1211145 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nagihan COŞKUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetleri sunan kişiler, sağlık hizmeti sunumunun doğası gereği çok sayıda insanla ve çoğunlukla stresli koşullarda iletişim kurarlar. Bu ders sağlık hizmet sunucularına doğru ve etkili iletişim becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler,Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri,İletişim,Sağlık İletişimi,Sağlık Çalışanlarının İletişimi,Etkili İletişim Teknikleri,Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi,ARA SINAV,Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim,Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan ilişkileri, iletişim ve etkileşim süreçleriyle ilgili mevcut bilgilerini üst düzeyde geliştirir. | ||
İnsan ilişkileri ve iletişim sürecini, sağlık, hastalık sağlık çalışanı kavramları doğrultusunda değerlendirir. | ||
Sağlıklı ya da hasta bireylerle olan iletişim ve etkileşimlerinde terapötik olan ve olmayan teknikleri kullanır. | ||
Kişilerarası ilişkilerde iletişim engellerinin (fiziksel, ruhsal, sosyal, çevresel, bireysel bv.) bilir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||
İletişimdeki etik konuları tanımlar. | ||
Ekip çalışmasının temel ilkelerini uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler | |
2 | Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri | |
3 | İletişim | |
4 | Sağlık İletişimi | |
5 | Sağlık Çalışanlarının İletişimi | |
6 | Etkili İletişim Teknikleri | |
7 | Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim | |
10 | Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi | |
11 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1 | |
12 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2 | |
13 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3 | |
14 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4 | |
15 | Genel Tekrar |
Kaynak |
• • Korkmazer, F. ve Ekingen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde iletişim. Gazi Kitabevi Yayınları. • Yüksel, E., Özmen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde özel ilgi grupları ve dezavantajlı gruplarla iletişim. Sağlık profesyonelleri için pratik rehber. Literatür Yayınları. • Ghiasee, A. (2021). Sağlıkta Şiddet ve iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. • İlhan, M. (2018). Sağlık çalışanları ve adayları için sağlık çalışanlarının iletişimi. Beta Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | ||||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | ||||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | ||||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | ||||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | ||||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | ||||||
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK İLETİŞİMİ | ADS1211145 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nagihan COŞKUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetleri sunan kişiler, sağlık hizmeti sunumunun doğası gereği çok sayıda insanla ve çoğunlukla stresli koşullarda iletişim kurarlar. Bu ders sağlık hizmet sunucularına doğru ve etkili iletişim becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler,Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri,İletişim,Sağlık İletişimi,Sağlık Çalışanlarının İletişimi,Etkili İletişim Teknikleri,Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi,ARA SINAV,Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim,Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3,Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan ilişkileri, iletişim ve etkileşim süreçleriyle ilgili mevcut bilgilerini üst düzeyde geliştirir. | ||
İnsan ilişkileri ve iletişim sürecini, sağlık, hastalık sağlık çalışanı kavramları doğrultusunda değerlendirir. | ||
Sağlıklı ya da hasta bireylerle olan iletişim ve etkileşimlerinde terapötik olan ve olmayan teknikleri kullanır. | ||
Kişilerarası ilişkilerde iletişim engellerinin (fiziksel, ruhsal, sosyal, çevresel, bireysel bv.) bilir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||
İletişimdeki etik konuları tanımlar. | ||
Ekip çalışmasının temel ilkelerini uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Derse Giriş Etkileyen Faktörler | |
2 | Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetleri | |
3 | İletişim | |
4 | Sağlık İletişimi | |
5 | Sağlık Çalışanlarının İletişimi | |
6 | Etkili İletişim Teknikleri | |
7 | Sağlıkta Şiddet ve İletişim, Kriz Durumları ve Sağlıkta Kriz İletişimi | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Hastayı Tanıma ve Hastalar Arası İletişim | |
10 | Sağlık Çalışanlarının Hasta ve Hasta Yakınlarıyla İletişimi | |
11 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 1 | |
12 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 2 | |
13 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 3 | |
14 | Sağlık Hizmetlerinde Özel İlgi Grupları ve Dezavantajlı Gruplarla İletişim 4 | |
15 | Genel Tekrar |
Kaynak |
• • Korkmazer, F. ve Ekingen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde iletişim. Gazi Kitabevi Yayınları. • Yüksel, E., Özmen, E. (2022). Sağlık hizmetlerinde özel ilgi grupları ve dezavantajlı gruplarla iletişim. Sağlık profesyonelleri için pratik rehber. Literatür Yayınları. • Ghiasee, A. (2021). Sağlıkta Şiddet ve iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. • İlhan, M. (2018). Sağlık çalışanları ve adayları için sağlık çalışanlarının iletişimi. Beta Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | ||||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | ||||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | ||||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | ||||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | ||||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | ||||||
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |