Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TEMEL MESLEKİ BECERİLER | İAY1210399 | Bahar Dönemi | 1+4 | 5 | 5 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. Büşra ÇALIŞKAN |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma,Yara bakımı ve Pansuman yapma,Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı),Kan alma,Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla),İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma,Kan şekeri bakma,ARA SINAV,Oksijen verme, Aspirasyon yapma,EKG çekme,Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme,Lavman yapma,Üriner sonda takma ve çıkarma,Sütür atma, sütur alma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| Sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımı özetleyebilecektir. | ||
| Uygulamaların önemini ve hangi durumlarda uygulanabileceğini anlatır. Anlatılan becerilerin işlem basamaklarını sıralar. Becerileri maket üzerinde tekrarlar. | ||
| Solunum, nabız, kan basıncı ve vücut ısısı gibi yaşam bulgularının saptayabilecektir. | ||
| Oral ve paranteral uygulamaları tanımlayabilecektir. | ||
| Oral ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
| İntravenöz ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
| İntramüsküler ilaç uygulamalarını tanımlar. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma | |
| 2 | Yara bakımı ve Pansuman yapma | |
| 3 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı) | |
| 4 | Kan alma | |
| 5 | Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla) | |
| 6 | İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma | |
| 7 | Kan şekeri bakma | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Oksijen verme, Aspirasyon yapma | |
| 10 | EKG çekme | |
| 11 | Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme | |
| 12 | Lavman yapma | |
| 13 | Üriner sonda takma ve çıkarma | |
| 14 | Sütür atma, sütur alma | |
| 15 | Genel tekrar |
| Kaynak |
| - Ay F, Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011. - Aşti T, Karadağ A, Klinik Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011. - Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007. - Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi,2008 - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
| 2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
| 3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
| 4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
| 5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
| 6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
| 7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
| 8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
| 9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
| 10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
| Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TEMEL MESLEKİ BECERİLER | İAY1210399 | Bahar Dönemi | 1+4 | 5 | 5 |
| Ders Programı |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. Büşra ÇALIŞKAN |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma,Yara bakımı ve Pansuman yapma,Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı),Kan alma,Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla),İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma,Kan şekeri bakma,ARA SINAV,Oksijen verme, Aspirasyon yapma,EKG çekme,Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme,Lavman yapma,Üriner sonda takma ve çıkarma,Sütür atma, sütur alma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
| Sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımı özetleyebilecektir. | ||
| Uygulamaların önemini ve hangi durumlarda uygulanabileceğini anlatır. Anlatılan becerilerin işlem basamaklarını sıralar. Becerileri maket üzerinde tekrarlar. | ||
| Solunum, nabız, kan basıncı ve vücut ısısı gibi yaşam bulgularının saptayabilecektir. | ||
| Oral ve paranteral uygulamaları tanımlayabilecektir. | ||
| Oral ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
| İntravenöz ilaç uygulamalarını tanımlar. | ||
| İntramüsküler ilaç uygulamalarını tanımlar. |
| Öğretim Yöntemleri: | |
| Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
| Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | El yıkama-Steril eldiven giyme,Steril paket açma | |
| 2 | Yara bakımı ve Pansuman yapma | |
| 3 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi (Solunum, Nabız, Tansiyon, Vücut ısısı) | |
| 4 | Kan alma | |
| 5 | Oral ve Paranteral ilaç uygulamaları (SC, IM,IV yolla) | |
| 6 | İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma-çıkarma | |
| 7 | Kan şekeri bakma | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Oksijen verme, Aspirasyon yapma | |
| 10 | EKG çekme | |
| 11 | Nazogastrik katater takma, Nazogastrik dekomprasyon, nazogastrik besleme | |
| 12 | Lavman yapma | |
| 13 | Üriner sonda takma ve çıkarma | |
| 14 | Sütür atma, sütur alma | |
| 15 | Genel tekrar |
| Kaynak |
| - Ay F, Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011. - Aşti T, Karadağ A, Klinik Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011. - Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007. - Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi,2008 - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
| Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
| No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
| 2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
| 3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
| 4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
| 5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
| 6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
| 7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
| 8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
| 9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
| 10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. | ||||||
Değerlendirme Sistemi
| Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
| Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
| Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |