Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ TERMİNOLOJİ | İAY1110728 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Minel YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıkla ilgili temel tanım, kavram ve konuların ve buna paralel olarak gerekli tıbbi terminolojinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri,Terminolojiye giriş,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar,Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),ARA SINAV,Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. | ||
Sağlık ile ilgili temel tanım ve kavramları tanımlar. | ||
Sağlığın belirleyicilerini değerlendirir. | ||
Sağlığın geliştirilmesi yaklaşımını tanımlar. | ||
Sağlık programlarını tartışır. | ||
Tıbbi terminolojinin önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını açıklar. | ||
Tıbbi terminolojinin temel tanım ve kavramlarını ifade eder. | ||
Tıbbi terimleri oluşturan öğeleri tanır ve alanı ile ilgili tıbbi terimleri oluşturur. | ||
Tıbbi terimlerin kurumsal iletişimdeki önemini ayırt eder. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri | |
2 | Terminolojiye giriş | |
3 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | |
4 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | |
5 | Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
6 | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
7 | Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
10 | Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
11 | Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
12 | Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
13 | Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
14 | Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
15 | Genel tekrar |
Kaynak |
- Polat M., Eroğlu F. Tıbbi Terminoloji. Dünya Tıp Kitabevi, 2015. - Ekinci S., Hatipoğlu H.G. Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders kitabı.6. Bs. Hatipoğlu Yayınevi, 2015. - Yrd. Doç Dr. A. Handan Dökmeci, Tıp dilinde yeni sözlük, Nobel Yayınları. - Temel Tıbbi Terminoloji, Nobel akademik yayıncılık, Peggy Stanfield - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ TERMİNOLOJİ | İAY1110728 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Minel YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıkla ilgili temel tanım, kavram ve konuların ve buna paralel olarak gerekli tıbbi terminolojinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri,Terminolojiye giriş,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar,Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),ARA SINAV,Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler),Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Ders Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. | ||
Sağlık ile ilgili temel tanım ve kavramları tanımlar. | ||
Sağlığın belirleyicilerini değerlendirir. | ||
Sağlığın geliştirilmesi yaklaşımını tanımlar. | ||
Sağlık programlarını tartışır. | ||
Tıbbi terminolojinin önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını açıklar. | ||
Tıbbi terminolojinin temel tanım ve kavramlarını ifade eder. | ||
Tıbbi terimleri oluşturan öğeleri tanır ve alanı ile ilgili tıbbi terimleri oluşturur. | ||
Tıbbi terimlerin kurumsal iletişimdeki önemini ayırt eder. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri | |
2 | Terminolojiye giriş | |
3 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | |
4 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | |
5 | Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
6 | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
7 | Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
10 | Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
11 | Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
12 | Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
13 | Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
14 | Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | |
15 | Genel tekrar |
Kaynak |
- Polat M., Eroğlu F. Tıbbi Terminoloji. Dünya Tıp Kitabevi, 2015. - Ekinci S., Hatipoğlu H.G. Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders kitabı.6. Bs. Hatipoğlu Yayınevi, 2015. - Yrd. Doç Dr. A. Handan Dökmeci, Tıp dilinde yeni sözlük, Nobel Yayınları. - Temel Tıbbi Terminoloji, Nobel akademik yayıncılık, Peggy Stanfield - Öğretim Elemanı Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. | ||||||
2 | Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun tedavi hazırlayıp, uygular. | ||||||
3 | Temel mesleki becerilere ve bilgilere sahip olur. | ||||||
4 | Gerekli durumlarda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. | ||||||
5 | Etik kurallar çerçevesinde mesleki gelişim anlayışına sahip olur. | ||||||
6 | Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Hasta mahremiyetine önem verir. | ||||||
8 | Acil sağlık hizmetlerinin evrensel ve ülkemizdeki durumu ve paramediğin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir, güncel süreçleri takip eder. | ||||||
9 | Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. | ||||||
10 | Ambulans ve acil servis ekipmanlarını etkin ve doğru kullanır, yenilikleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |